Pagina's

vrijdag 17 mei 2019

Second-hand Hasselt

Het retro rondje Hasselt kregen jullie van mij al te lezen, maar eigenlijk ben ik stiekem grotere fan van de leuke tweedehands shops in Hasselt. En dat zijn er ondertussen wel wat.
Ik neem jullie mee op de second-hand tour door Hasselt.

De gevestigde waarde in Hasselt en de langst bestaande tweedehandsshop is Assepoes. Deze leuke winkel ligt op de Bampslaan iets verder dan het station (naar de kleine ring toe). En eigenlijk is het wel de moeite om er wekelijks eens een kijkje te gaan nemen want hier komen véél items binnen én ze hebben op de eerste verdieping een volledige kamer aan retro en vintage gewijd. De zelfgemaakte stukken die ze in hun atelier maken zijn trouwens ook de moeite.


En hoe mooi is hun reclamebord telkens? Alleen daarom is een regelmatig bezoekje meer dan de moeite.

Je kan er regelmatig een workshop volgen, zo maakte ik dit kraagje van een oud hemd. En op de laatste foto zie je mijn meest recente aanwinsten. De rok werd gemaakt in hun eigen atelier.


Een volgend adresje waar ik graag eens regelmatig binnen spring is Halleluja. Ondertussen ook al een gevestigde waarde in Hasselt. De winkel van Fleur ligt trouwens in een prachtig pand met de mooiste ramen en het mooiste houtwerk. Alleen daarom zou je de winkel binnenstappen. Ook zijn de foto's die ze als uithangbord gebruikt erg opvallend en net dat tikkeltje extra. Je vindt er dameskledij van bekende en minder bekende ontwerpers. Maar ook unieke interieuraccessoires worden er verkocht. Fleur werkt met het principe dat de aangebrachte kledij en accessoires verkocht worden in haar winkel en dat jij een deel van de opbrengst krijgt van de stukken die je binnen brengt.

Ik vond er al enkele unieke stukken zoals deze prachtige winterjas, leuke schoentjes en riempje.


Ladyland is nog zo'n leukerd. Jessica vierde onlangs haar 1 jarig bestaan en haar winkel ligt iets verder dan het station (naar de grote ring toe). Dus even wat wandelen tot daar vanuit het centrum maar zeker de moeite waard! Je vindt er een fijne mix aan dameskledij en hier wordt met hetzelfde principe gewerkt als Halleluja. Zo staan er nu ook enkele retro pumps van mij te wachten op een nieuwe eigenares. Nog in perfecte staat, wel een klein maatje 36, maar feel free om er zeker een kijkje te gaan nemen.


Hier trouwens mijn pumps die er te koop staan van het merk Cristofoli (blauwe en mint groene op foto 1 en 2) , BAIT en Irregular Choice (beide op de laatste foto). Beauties als zeg ik het zelf, maar als ik ze niet draag is het ook maar jammer.


En deze hipperd kon ik dan weer niet laten hangen! Heerlijk zacht stofje heeft die jas. 

Hoewel ik meer houd van '50,  '60 en '70 vintage vind ik 22nd Vintage met een aanbod van 80's en 90's vintage ook zeker de moeite om regelmatig een bezoekje te brengen. Ze doen veel hunts, dus het aanbod is groot en gevarieerd. Ze hebben ook een aantal gepimpte vintage stukken dat het aanbod uniek maakt. Ik kocht er onder andere de lange vest van op de laatste foto. En twee croptops die perfect passen op mijn '50 high waist kokerrok en jeans.


Toch ook al een gevestigde waarde in Hasselt is het Hendrikshuis. Je vindt er een mix van tweedehands en aanbod van lokale ontwerpers en makers. Een fijne mix dus en zeker een bezoekje waard! Ik kocht er onlangs mooie gele laarsjes.

En dit lijkt misschien een vreemde eend in de bijt. Maar toch wel één van mijn favoriete adresjes in Hasselt. Het Plantenasiel! Hoe cool is dat, we hebben gewoon een plantenasiel in Limburg. Ja onlangs heb ik mezelf uitgeroepen tot crazy plant lady dus ik ben zeer blij met dit initiatief. Tweedehands plantjes een nieuw leven geven. Dan is echt alles in huis tweedehands bij ons! Ik heb toch al een aantal kunnen adopteren.


Deborah organiseert ook leuke plantenworkshops. Het Plantenasiel is een onderdeel van De Serre, een initiatief van studenten van PXL en is momenteel gesloten maar zal 23 mei heropenen.

Meer info over:
Assepoes: www.assepoes.be
Halleluja: www.hallelujahdesign.be
Ladyland: ladyland.be
22nd Vintage: www.facebook.com/twentysecondvintage
Hendrikshuis: hendrikshuis.be
Plantenasiel Hasselt: www.facebook.com/PlantenasielHasselt
De Serre: www.facebook.com/deserrehasselt

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat ik je blog ontdekt heb. Ik heb je ontdekt via het plantenasiel Wageningen op instagram, hihi! Ik geniet van je retro plaatjes en je plantjes!

    BeantwoordenVerwijderen