Pagina's

maandag 30 april 2012

Weekmenu: week 17

Zoals gisteren beloofd: ons weekmenu.

De toppertjes: maandag en dinsdag waren veggiedagen met een heerlijke champignonmoussaka uit mijn kookboek "Succesvol koken, vegetarische gerechten".
Hier het recept:
Ook hier sleutelde ik weer wat aan het recept. Ik had nog wat bechamelsaus over van de lasagna in week 16 en voegde daar een eitje aan toe en wat geraspte jonge kaas in plaats van Parmezaan. Ik gebruikte gepelde tomaten uit blik in plaats van blokjes tomaat en voegde ook nog wat tomatenpuree en basis voor tomatensaus toe. Dat waren nog wat restjes uit de koelkast. Ook werd het aardappelpuree in de saus en geen plakjes aardappel. Ook hier weer een restje uit de diepvries weliswaar. Ik kruidde ook wat bij met peper en zout, basilicum en oregano en ietsje meer suiker dan in't recept.
Het resultaat:

Het ziet er goed uit, maar dat was het ook. Superlekker met wat sneedjes volkorenbrood!

Week 17 was ook een week dat de diepvries nog eens werd 'leeggekookt'. We hebben een kleine diepvries, dus dit is iets dat we wel vaker zullen doen! In mijn champignonmoussaka gebruikte ik al wat restjes uit diepvries en koelkast. Maar woensdag was echt een 'kliekjes' topdag!
Ik maakte een roerbakgerechtje met kliekjes en oh wat was dat lekker! Je diepvries 'leeg koken' zag ik trouwens bij De Groene Meisjes. Zij gingen wel iets grondiger te werk en pakten ook voorraadkast en koelkast aan.
Dit waren de kliekjes:
Kikkererwtensaus van de kikkererwtenmoussaka uit week 16.
Erwten, wortelen en maïs: restjes van de tortilla uit week 14.
Rijst met wat tomatensaus van de gevulde paprika's ook uit week 14.
Biefstukjes met een beetje roquefortsaus uit week 15.

Alles voegde ik samen in de wok en voegde nog wat spekjes, sweet chili sauce, peper & zout en ahornsiroop toe. Klinkt misschien gek, maar het smaakte heel erg lekker. De biefstukjes sneed ik in kleine blokjes en de roquefortsaus was maar zo weinig (twee grote eetlepels ongeveer) en smaakte niet erg door, maar zorgde eerder voor iets romigs. En dit is klaar in een wip! Ideaal als je weinig tijd hebt.

Zondag was ook een toppertje! Ribbekes (gemarineerd uit de Lidl) met een gemengd salaatje en in de diepvries zat er nog beslag voor pommes dauphine uit week 15. Heerlijk smullen. Op de ribbekes deed ik nog wat extra honing, dat vinden Robin en ik altijd erg lekker op ribbekes. ;-)
Een niet al te scherpe foto, maar lekker was het zeker!

Geniet nog van jullie verlengde weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten