Pagina's

zondag 7 oktober 2018

Retro rondje Den Haag (met tussenstop in Delft en Schipluiden)

Hoppa, weer veel te lang geleden dat hier nog eens een retro rondje verscheen.
Dit keer ging ik met mama op stap. Er kwam bij Groene Vingers in Delft (hier had ik het al eens over deze leukerd) een leuke workshop langs op Facebook. Ik die dol ben op Delft, mama die daardoor ook nieuwsgierig was naar Delft en Den Haag de vintage parel die nog ontdekt moest worden? Tja, perfecte combinatie, toch?
En zo geschiedde het en gingen mama en ik begin september enkele daagjes naar Delft, met een leuke relaxte overnachting in Schipluiden en een afsluiter in Den Haag.
Ik was er ook erg aan toe. Mijn nieuwe 'werkinvulling' heeft me tot nu toe helemaal opgeslorpt (maar wél leuk hoor!), dus even er tussen uit knijpen was wel nodig (trouwens over dat nieuwe werk, meer daarover later!).

In het Nederlandse tv-programma 'Bed and Breakfast' zag ik een prachtige B&B langskomen helemaal omringd door water en het bleek maar een kwartiertje van Delft. Dat leek me leuk, dus boekte ik een kamer bij B&B Rechthuis van Zouteveen. Auto moest verderop geparkeerd want je kan er enkel te voet of met de fiets naar toe, van rust gesproken! Heerlijke plek om even te onthaasten. Oordeel zelf maar.


Voor dat we naar de B&B reden brachten we eerst een bezoekje aan Delft. 
We lunchten bij een nieuw plekje, altijd leuk om na al die jaren in Delft nog steeds nieuwe plekjes te kunnen ontdekten. Wildgroei is een veggie/vegan lunchplekje, uitgebaat door moeder en dochter met een heel leuk interieur en een lunchkaart waar je niet uit kan kiezen... Dus stelde ze voor dat we een soort van tapas bestelde met van alles wat. Prima idee! Alles was lekker, maar die pulled jackfruit was echt mijn favoriet. 

Na de lunch brachten we een bezoekje aan mijn favo winkeltjes: De Winkel en Etalage Fabriek (meer hier over lees je hier), het blijven echt mijn toppertjes, scoor er altijd wel wat!
Na het shoppen was het tijd voor een lekker vieruurtje en genoten mama en ik van een vegan cheesecake bij Kek. Die is echt to die for!
En ik dronk er een alcoholvrije gin-tonic bij, ook verbazingwekkend lekker!

Na het vieruurtje vertrokken we naar Schipluiden, installeerden ons in de B&B - na veel oh's en ah's na het zien van de mooie omgeving - en vertrokken toen naar het ieniemienie centrum van Schipluiden waar er een geweldig biologisch restaurant ligt in een voormalige kerk/ autogarage. Indigo is de naam en is echt de moeite als je ooit in de buurt bent. Alles wordt er op eigen tempo gedaan, geen haast, enkel genieten én ontzettend lekker eten! Als vegetariër word je er verrast door een heerlijk veggie bordje naar de mood van de chef. Nou de chef was in een zeer goede mood, we hebben echt gesmuld. Nog nooit smaakten groenten zo vol, zo puur en zo divers.

Na een heerlijke rustige nacht, maakten mama en ik na een lekker ontbijtje, eerst een mooie wandeling in Schipluiden tot Vlaardingen.



En wat waren de huisjes mooi aan het water!
Tegen de middag gingen we dan terug naar Delft want we hadden gereserveerd bij het nieuwe kattencafé Kattenkop. Wat een schatjes wonen daar! Er kwam er zelfs ééntje lekker liggen op mijn schoot, zo genieten (zeker als je thuis een kat hebt die dat nooit doet)! En lekker gegeten daar.

We waren helemaal ontspannen na dat kattenknuffelen. Daarna brachten we een bezoekje aan het atelier van Zoow Natas. Ze maakt prachtige spulletjes: van wolspelden, tot broches en sieraden, en van kijkdoosjes tot schilderijtjes. Frida Kahlo komt vaak terug in haar werken, maar Roodkapje, Bride of Frankenstein, Amy Winehouse zag ik ook al passeren. En allemaal even mooi!

Nog wat mooie Delftse kiekjes onderweg (ik houd zo van steden met grachten) en daarna ontmoette ik Natascha in haar heerlijk atelier. Zo leuk om deze creatieve dame eindelijk eens in het echt te kunnen zien en spreken, ik volg haar al een hele tijd.

Na deze leuke ontmoeting was het weer tijd voor een vieruurtje bij Kek. En na nog wat rondgeslenterd te hebben gingen we 's avonds een hapje eten bij Bibi's Kitchen, ook weer een nieuw adresje met lekkere Libanese specialiteiten.

Tussen door brachten we nog een bezoekje aan het leuke winkeltje Loco Lama. Een heerlijke goodie-winkel met mooie hebbedingen. En brachten alvast de vele spulletjes van het shoppen naar de auto.

Na het lekkere diner was de dag niet voorbij. Mama en ik trokken naar Groene Vingers, dé heerlijkste plantenwinkel ooit, voor de geweldige workshop 'mini plantenterrarium maken'. Dit stond al langer op mijn crealijstje maar wist niet goed hoe er aan te beginnen, dus dit was een ideale workshop! En leuk en gezellig!

Zo en dan eindelijk de dag erna was het tijd om een nieuwe stad te ontdekken retro-gewijs! Den Haag stond op de planning. Dankzij de goede tips van Pimpenelle op Instagram wist ik waar naar toe in Den Haag.
We starten onze dag (na een kort ritje) bij 'Pim coffee, sandwiches & vintage'. Een hippe lunchzaak met vintage accenten. Gezellig en lekkere gerechtjes.
Op dezelfde straat brachten we ook een bezoekje aan 'Bar en zo', leuke plantenshop. En we wilden een bezoekje brengen aan de vintageshops Heet Strijken en Lola Stola, maar deze winkels waren jammer genoeg uitzonderlijk gesloten. Ideaal excuus om nog eens een bezoekje te brengen aan Den Haag. Hun etalages waren alvast uitnodigend.

Iets verderop brachten we een bezoekje aan Retro King. Een coole shop vol met vintage pareltjes, je vindt er Eames, maar even goed lp's of een mooie vintage bloempot. En ze verhuren de coolste vintage meubels! Je kan er dus terecht met een klein of groot budget, voor ieder wat wils.
Na een kleine wandeling kwamen we weer enkele pareltjes tegen op eenzelfde straat. We brachten een bezoekje aan Present Living. Denk aan brocante met een vleugje vintage en het nodige groen.
Daarna kwamen we Engelien tegen. Een winkel met een heel eigen stijl. Ook weer brocante met een stevige vleug vintage. Veel prachtig glaswerk en mooi oud speelgoed. Heel bijzonder.
En dan iets verderop ontdekten we Wauw Warenhuis. Denk aan een leuke plantenhoek, vleugje vintage (bloempotje op de tweede foto ging met mij mee naar huis), leuke spulletjes met beestjes (denk aan leuke kattenvaaskopjes voor aan de muur), zachte kleuren, natuur in huis, ... Erg leuke inspirerende plek.


En dan last but not least, na een nog 'steverige' wandeling brachten we een bezoekje aan Op z'n Kop. Heerlijke plek! Een plek voor koffie of thee met wat lekkers, brocante meets vintage, een plek voor high teas en workshops en de liefste eigenaar (hij is trouwens de partner van de eigenaar van Present Living, een koppel met smaak!). We gingen er gezellig op de koffie, aten wat lekkers en verbaasden ons over het mooie originele toilet op de ko(o)p toe.




Dat rozenplafond is dus op het toilet en wat een cool (en best elegant) idee voor een wc-borstel.

En toen was de dag nog niet voorbij. We waren dan toch in Den Haag. Het meisje met de Parel, ze is mijn girlcrush, mijn muze, mijn inspiratie, .... Of hoe je dit ook noemt. Ik heb een zwak voor haar sinds het lezen van het gelijknamige boek van Tracy Chevalier. Geen heel bijzonder boek maar wel heel bijzonder hoe kleuren er in omschreven worden. Prachtig vond ik dat. Dus moest ik haar zien, wilde ik haar ontmoeten. Het was een magisch moment. Wat is ze mooi. Ze zou klein zijn volgens velen en misschien wel een teleurstelling daardoor. Maar niets was minder waar. Ik heb van haar genoten en haar helemaal in me opgenomen, om nooit meer te vergeten. En als ik nog eens een portie Meisje met de Parel nodig heb, bezoek ik haar nog wel eens.
Deze post zou trouwens niet compleet zijn zonder mijn leuke vondsten. Bij Etalage Fabriek scoorde ik deze leuke jurk.
En dan mijn vintage en retrovondsten:
Het lama plantenhoudertje is van Flying Tiger, het bruin-oranje bloempotje kocht ik bij Retro King, bloempotje met rode blaadjes bij Wauw, de cactuskapstok bij Kek en de etagère bij Present Living. 

En dan de prachtige spulletjes van Zoow Natas nog even in de kijker zetten:
Het Amy Winehouse speldje kocht ik in het atelier, het fifties hoofdje liet ik op bestelling maken, het kijkdoosje bleef in mijn hoofd spoken en bestelde ik na en de broches kreeg ik van haar. Zo lief! Zo bijzonder mooi allemaal!

En tot slot; ik kocht eindelijk eens een typisch Delfts souvenir. Mijn lievelingsbloemen zijn tulpen, zo'n typische tulpenvaasjes heb ik altijd übercute gevonden, maar niet bepaald grote fan van Delfts blauw, maar zo'n vaasje wilde ik wel. Dus kocht ik er één in de typische toeristenwinkeltjes op de grote markt, maar vond toen ééntje 'meer Lore' bij Loco Lama. Oops, nu heb ik er twee, maar wel beide leuk, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten