Pagina's

zaterdag 9 november 2013

Ik kwam, ik zag, ik huilde

Ja ik heb enkele traantjes gelaten bij het zien van Marina want wat ben ik godverdomme fier op onze geschiedenis, de geschiedenis van onze mijngemeente. Een mooie, harde en soms verdrietige geschiedenis. En dat, dat wordt prachtig verfilmd in de nieuwe prent van Stijn Coninx.

Een lach en een traan, de harde realiteit. En dan besef je opeens dat je opa ook zo goed als 2 decennia lang daar keihard heeft gewerkt, een kilometer onder de grond in de hitte en de duisternis. En ook al was hij kolenkapper, hij is één van gelukkigen die er geen stoflongen aan heeft overgehouden.
Wat worden onze mijngemeentes prachtig in beeld gebracht, ook de cité waar mijn opa is opgegroeid.

Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar een film en zoiets is natuurlijk 'gevaarlijk', stel dat je verwachtingen niet worden beantwoord. Maar dat werden ze wel, voor de volle 100%.
Onze geschiedenis wordt prachtig en tot in de puntjes mooi in beeld gebracht. En dan opeens vraag je je af, wat als de mijnen er nooit waren geweest? Dan waren wij een typische doorsnee gemeente zonder 101 nationaliteiten, zonder 101 kleuren, zonder 101 soorten vlaggen tijdens het WK, zonder 101 eetgewoonten, zonder de beste pizza's, zonder de beste kebabs, .... Oh wat zou het hier dan saai zijn geweest ;-)

Ook al is de film Marina in hoofdzaak een film over Rocco Granata en de weg tot zijn bekendheid, toch geeft Stijn Coninx er een prachtige gelaagdheid aan door via Rocco's verhaal het lief en leed van een doorsnee mijnwerkersgezin te tonen. Topfilm met topprestaties van de acteurs.
Een pareltje om te zien en te koesteren!


4 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen wat deze film met je deed. Als historica (en Hollandse, met veel te weinig kennis over België) maakt het mij ook nieuwsgierig naar de plek waar het hier over gaat. Mag ik vragen waar je bent opgegroeid? In welke streek of plaats?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ben ik ook heel nieuwsgierig naar de film!! Op naar Marina!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh, ik wil Marina zo graag gaan zien! Zeker na je emotionele verslagje :) Altijd tof toch, wat een film met je kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop hem ook heel snel te gaan kijken, bedankt voor de beschrijving, ik heb er nu nog meer zin in!

    BeantwoordenVerwijderen