Pagina's

maandag 24 september 2012

Weekmenu: week 38

Weer een drukke week met simpele gerechtjes, maar er zaten wel 2 uitschietertjes tussen:
-mijn salade met geitenkaasjes en pasta met groene pesto
-mijn maaltijdsoep met spekpannekoeken

De salade met geitenkaasjes en pasta met groene pesto:
Je maakt een eenvoudige frisse salade met een krop sla, 3 kleuren kerstomaatjes (rood, geel en oranje. Ik ben vooral fan van de gele en oranje!), een halve komkommer en 1 rode paprika. Als dressing maak ik graag een mengeling van olijfolie, ahornsiroop, balsamico-azijn en kruiden met peper, zout, tijm en marjolein.
Hierop serveer je kant-en-klare geitenkaasjes, al dan niet omwikkeld met spek.
Je kookt wat pasta, lepelt er kant-en-klare groene pesto onder, je roostert wat pijnboompitten in de pan en voegt ze toe aan de pasta. Honing en geitenkaas is een hemelse combinatie. Maar in plaats van de honing over de geitenkaasjes te druppelen, vermeng je het met de pasta met pesto en werkt af met Italiaanse kaasschilfers.

De volgende dag at ik het zonder pasta, als salaatje.

De maaltijdsoep met spekpannekoeken.
In mijn vorige weekmenupost had ik het over mijn mislukte vegi Thais stoofpotje. En dat ik er soep van ging proberen te maken van de (véél) overgebleven groentjes. De soep is overheerlijk!
Je volgt het recept van Donderdag Veggiedag: zoals hier, maar je laat de tofu weg. Je voegt extra toe in een grote kookpot: 1 liter water met 2 koffielepels bouillonpoeder, 1 blik tomatenstukjes, 1 blikje tomatenpuree en afkruiden met peper, zout, basilicum en oregano. Omdat ik van soep met balletjes houd, voegde ik kippengehaktballetjes toe nadat ik ze even aanbakte in de pan en nadat ik de soep even mixte met de staafmixer.
Vandaag at ik de soep met een beetje Alpro Soya Cuisine (room) en het was nog lekkerder weliswaar! :-) Gelukkig maakte ik goed veel soep, want ik voel me wat zwakjes vandaag en soep dat sterkt aan, toch? ;-)
Ik serveerde gisteren bij de soep spekpannenkoeken. Het recept voor de pannenkoeken komt uit mijn leuk pannenkoekenboekje (dat nu terug te koop is in de Boekenvoordeel! Allen daarheen!).
Je mengt 275 gr zelfrijzend bakmeel met 3 eieren en een halve liter melk, afkruiden met een snuifje zout. Bak spekreepjes aan in de pan en meng ze onder het deeg. Gebruik een soeplepel deeg per pannenkoek. Ik at ze met siroop. Héérlijk bij de soep!

8 opmerkingen:

  1. Zo, goed bezig!
    Beterschap en ik hoop dat je je snel beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik doe mijn best :-) Maar omdat ik vandaag een beetje ziekjes ben, heeft Robin nog eens gekookt, ook fijn :-)

      Verwijderen
  2. mmm lekker, krijg honger als ik het zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het goed dat ik effkes langs kom voor zo een pannenkoek, het is er momenteel het ideale weer voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha inderdaad, met dit weer smaakt dat eens zo goed :-) (soep trouwens ook!)

      Verwijderen