Pagina's

maandag 2 juli 2012

Retrovondst: de keukenkastschatten

Hier en hier had ik het al eens over mijn hippe retro uitzet. Awel, het wordt eens tijd dat diene uitzet eens in de spotlight wordt geplaatst. Een welverdiende plaats!
Tada, here we go!
En lap we beginnen hier direct met de pareltjes van den hele collectie. Hoe schoon is da wel ni? Alles assorti, katje en hondje, gekocht in een Kringwinkel ergens in Limburg.


Het gele fruitmandje en de ronde plateau komen uit de Kringwinkel en de rood met witte stippen plateau komt van de Jukebox beurs in Rosmalen (NL).
Alle kommetjes komen uit de Kringwinkel, behalve die twee met blauw en groen, die vond ik bij Villa Vintage. 

Alle kommen uit de Kringwinkel.
Idem dito: Kringwinkelschatten.
Same here: Kringwinkel hebbedingen! De mini bordjes (vergelijk eens met het eierdopje!) gebruikten we tot nu toe om onze theezakjes op te deponeren, maar ik wil ze eigenlijk gebruiken voor amuse hapjes...

Het melkkannetje met suikerpotje komen uit het huis van de bomma en bompa van Robin, de witte kan is een Kringwinkelvondst en de glazen kan was eerst van mijn schoonmama.
Tassen zijn Kringwinkelschatten en de glazen (8 in totaal) kocht ik op de zomerrommelmarkt in Genk.
De toren der eierdopjes waren eerst van mijn schoonmama, de rode eierdopjes kocht ik bij The Spiral Tribe.

Het rechthoekige opbergdoosje is een Kringwinkelvondst, de appeltjes en bloemetjes glazen opbergpotten vond ik in de Kringwinkel, in Robin's bomma en bompa's huis en bij Paplou, de Maizena blikken dozen komen ook uit het huis van Robin's bomma en bompa. (de glazen potten herbergen verschillende soorten suiker, het rechthoekige potje klontjes suiker en de blikken dozen verschillende soorten bloem)

Dan mijn retrohanddoekjes! Rechts boven: uit het huis van Robin's bomma en bompa, links boven: van de oma van een vriendin, rechts onder (heb ik er twee van): van bij Blender, links onder: van op zolder bij een oude vriend.
Asbakje van mijn oma gekregen (wij zijn geen rokers, maar dit is voor de gasten die het enkel buiten mogen gebruiken trouwens).

Achterste twee onderleggers heb ik gekocht op de stockverkoop van Paplou en de voorste komt ook weer uit het huis van Robin's grootouders.
Keukenrolhouder is een Kringwinkelvondst. Het schriftje bovenop is trouwens mijn weekmenuschriftje.
Dan mijn blikkendozenverzameling die niet in de kasten staat maar er boven op! Gele koker en blauwe rechthoek van bij The Spiral Tribe, ronde blikken doos met roos-paarse bloemen komt uit de Kringwinkel, Sunlight blik is van mama's vroegere verzameling, Metaxa fles kreeg ik mee naar huis na een etentje met vrijwilligers van't werk (bij een Grieks restaurant uiteraard), de vaas komt ook uit de Kringwinkel, het chocoflesje dronk ik als tienermeisje eens leeg en ontdekte achter het eticket een leuk retro afbeelding en heb het flesje altijd bewaard (toen was ik al zot van de jaren '70) en de tulp was ooit van mijn nicht. De roze plaat achterin met wijze boodschap is uiteraard nieuw en was een kadoo van mama. In de gele koker en de blikken doos met bloemen zit snoepgoed, in het Sunlight blik zit zeep (Chinese zeep, dus gene Sunlight) en in de blauwe doos zit spul (waaronder fruittabak en kooltjes) voor mijne waterpijp (en dan beweer ik hier eerder dat ik niet rook... Waterpijp met fruittabak dus wel af en toe).


En dan hier de twee sukkelaars die nog geen dienst deden/doen: het suikerpotje uit een Kringwinkel en een voorraadpotje van op de stockverkoop van Paplou.

Ik noem geen prijzen en geen plaatsen van Kringwinkels want die weet ik echt niet meer. De prijzen liggen sowieso altijd onder de 5 euro (behalve de 2 blikken dozen van bij The Spiral Tribe waren iets duurder) en de vondsten uit de Kringwinkels koop ik meestal tijdens de Retrodagen in de Kringwinkels (altijd ergens begin maart). Kringwinkels die ik dan bezoek: Maaseik, Maasmechelen, Tongeren, Sint-Truiden, Hasselt, Genk en Zutendaal.

Er is ook nog een heel deel van mijnen uitzet die er natuurlijk niet tussen staat, want dat is gene echte retro maar wel tweedehands en vaak afkomstig van Robin's grootouders, zijn moeder of mijn moeder (lees: kookpotten, bestek, kookgerei, soepborden, soepkommen, slazwierder, plastieke opbergdoosjes, ...). Ik schreef het al eens eerder dat ik eens samen met de schoonmama ging neuzen in het huis van Robin's grootouders voor dat de Kringwinkel alles kwam oppikken, we hebben er veel van kunnen recuperen! Bomma en bompa wonen trouwens nu in een seniorenhome.

Af en toe koop ik ook nieuw spul en ik houd heel erg van de vrolijke stijl van de Hema. Onze eetborden, dessertborden en soepkommen komen dan ook van daar. Maar die zag je al vaker passeren tijdens onze weekmenu's. Verder aangevuld met schoon spul van Rice, Koziol, Pylones en ook wat praktisch spul (zeef, maatbeker, ovenschaal, ...) uit de Ikea (ik houd eigenlijk niet zo van Ikea, te veel eenheidsworst naar mijn goesting...).

Et voila, mijn keukenkasten hebben geen geheimen meer voor het internet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten